Standardy organizacyjne teleporady
w ramach POZ: informacje dla pacjentów
23.09.2020
Dokument ten zawiera informacje o warunkach udzielania teleporad i e-rozwiązaniach stosowanych w Centrum Medycznym ,,Zachód” Sp. z o. o. , położonym przy ulicy Grunwaldzkiej 138, 85-429 w Bydgoszczy, zgodnie z § 3 p. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U.2020.1395).
Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:
· w miejscu udzielania świadczeń przez Świadczeniodawcę:
· (Centrum Medyczne ,,Zachód” Sp. z o. o. , ul. Grunwaldzka 138, 85-429 w Bydgoszczy)
· na stronie internetowej Świadczeniodawcy: ( www.centrumzachod.pl ),
· telefonicznie (na żądanie pacjenta).
Spis treści
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad.............................................................................. 2
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad..................................................................... 2
1.2 Ustalenie terminu teleporady................................................................................................... 2
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem............................................................................................. 2
Połączenia telefoniczne.................................................................................................................. 2
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem........................................................ 3
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem............................................................................................. 3
2. Instrukcje dla pacjentów............................................................................................................. 3
2.1 E-recepty................................................................................................................................. 3
2.2 E-skierowania.......................................................................................................................... 3
2.3 E-zlecenia na wyroby medycznej............................................................................................... 4
2.4 Zlecenia badań dodatkowych.................................................................................................... 4
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne.
1.2 Ustalenie terminu teleporady
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu
52 311 75 75 od poniedziałku do piątku w godzinach 07:00 – 18:00.
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem
Sposób nawiązania kontaktu między Świadczeniodawcą a pacjentem w celu udzielenia teleporady jest uzależniony od wybranej przez pacjenta metody kontaktu ze Świadczeniodawcą (opisanych w części 1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad).
Sam kontakt jest nawiązywany w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Świadczeniodawca podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut). Świadczeniodawca nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
Połączenia telefoniczne
Po potwierdzeniu terminu i godziny teleporady pacjent otrzymuje informację o numerze telefonu, którego będzie używać osoba udzielająca teleporady. Nie może to być zastrzeżony numer telefonu, ponieważ pacjent musi mieć pewność, że kontaktuje się z nim placówka medyczna w sprawie teleporady. Do kontaktu wykorzystujemy poniższe numery telefonów:
668 045 005 886 729 58
668 045 042 668 045 259
668 045 169 668 045 226
523207979
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem
Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej - podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części 1.2 Ustalenie terminu teleporady).
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem
Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady, pacjent ma możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem Świadczeniodawcy.
Okoliczności uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.
2. Instrukcje dla pacjentów
2.1 E-recepty
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty.
W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:
· e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
· SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece wraz ze swoim numerem PESEL,
· w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta).
W wyjątkowych sytuacjach pacjent może także otrzymać dane do realizacji e-recepty w innej formie.
Więcej informacji nt. e-recept znajduje się na stronie internetowej: KLIKNIJ TUTAJ
2.2 E-skierowania
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania.
Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala:
· e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę. Pacjent może także podać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój numer PESEL,
· SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
· w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
Więcej informacji nt. e-skierowań znajduje się na stronie internetowej: KLIKNIJ TUTAJ
2.3 E-zlecenia na wyroby medycznej
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne.
Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki, sprzęt stomijny itp.):
· na druku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z którym pacjent udaje się do sklepu medycznego lub apteki (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia),
· w postaci numeru zlecenia, który pacjent podaje w sklepie medycznym lub aptece wraz ze swoim numerem PESEL (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia).
Więcej informacji nt. e-zleceń znajduje się na stronie internetowej: KLIKNIJ TUTAJ
2.4 Zlecenia badań dodatkowych
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.
Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami).
Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się w tabeli poniżej.
Lp. | Nazwa badania | Miejsce realizacji | Godziny pracy | Nr telefonu |
1. | Badania laboratoryjne |
Centrum Medyczne ,,Zachód” - punkt pobrań krwi |
7:00 – 9:00 | 52 311 75 35 |
2. | Badanie a laboratoryjne (dzieci poniżej 4 r.ż.) |
Wojewódzki Szpital Dziecięcy wejście od ul. Chodkiewicza |
------- |
52 – 32 – 62 – 257 |
Punkt Przyjazny Dzieciom – Vitalabo ul. A. Naruszewicza 11 budynek - ,,K” kampus WSG |
pon.-pt. 7:00 - 11:00 |
664 442 904 | ||
3. | Badania USG |
Centrum Medyczne ,,Zachód” gabinet nr 19 |
Informacja w rejestracji | 52 311 75 48 |
4. | Badania RTG |
Centrum Medyczne ,,Nad Brdą” |
7:00 – 18:00 | 52 518 34 41 |
NZOZ ,,Radius” Pracownia RTG |
pon - pt 10:00 – 17:00 |
52 322 27 41 | ||
NZOZ ,,Zdrowie Dla Ciebie” ul. Królowej Jadwigi 16 |
pon – pt 7:00 – 18:00 |
513 740 420 |